E-commerce sites die de complexiteit van verzending nog niet onder de knie hebben, kunnen hun volledige verkooppotentieel niet bereiken. Veel nieuwe bedrijfseigenaars onderschatten het belang van verzendkosten aanzienlijk, wat de grootste impact kan hebben op de totale kosten die het kost om een product in beweging te krijgen. Bovendien lopen deze online winkels het risico dat hun bedrijf wordt verkwanseld als gevolg van de kosten als gevolg van verzendfouten die hun winsten opeten.
Gelukkig zijn met een beetje onderzoek en een zorgvuldige planning de meeste van deze fouten gemakkelijk te identificeren en te vermijden. Het vermijden van de 10 algemene verzendfouten die hieronder worden vermeld, kan elke online winkeleigenaar helpen om een slimme e-retailer te worden.
1. Niet toestaan dat klanten een verzendoptie kiezen
Klanten vinden het leuk om meerdere verzendopties te hebben, omdat het waarschijnlijk is dat elke klant andere leveringsverwachtingen heeft. Sommigen hebben misschien een belangrijke gebeurtenis, zoals een jubileum of verjaardag, net om de hoek, zodat ze prioriteit geven aan snelle verzending om het bestelde cadeau op tijd te krijgen. Anderen kunnen meer geïnteresseerd zijn in het besparen van wat extra geld via gratis verzending. Uw winkel zal automatisch ongewenst worden als deze geen geschikte verzendopties biedt om klanten met specifieke pakket aankomsttijd of voorkeur voor verzending aan te bieden.
Klanten zijn altijd op zoek naar het meest economische en scherp geprijsde product. Het bieden van verdere korting via gratis verzending is een uitstekende stimulans voor deze klanten om door te gaan met het afrekenen van de winkelwagen. Als uw winkel de gratis verzending volledig negeert, kan dit de aflevering percentages van uw winkelwagentje aanzienlijk verhogen en uw verkoopconversies over het algemeen verlagen. Vergeet niet dat uw concurrenten uw klanten altijd kunnen stelen door hen een meer economische oplossing aan te bieden (inclusief gratis verzending).
2. Feedback van klanten negeren
Feedback / recensies van klanten kunnen een online winkel maken of breken. Consumentenrecensies helpen niet alleen andere potentiële klanten om hun verwachtingen te meten met uw online winkel, maar hun feedback kan jou ook helpen bij het wijzigen van uw bedrijfsmethoden en -beleid voor meer efficiëntie. Als klanten bijvoorbeeld voortdurend klagen over vertragingen bij de levering, is het tijd om te upgraden naar een beter of duurdere pakket / serviceprovider. Aan de andere kant, als uw pakketten altijd vóór hun leveringsschema worden geleverd, kun je veilig downgraden naar een zuinigere verzendoptie en besparen op die verzendkosten.
3. Gebruik van de verkeerde verpakking
Verpakking is een essentieel kenmerk van het hele verzendingsproces – van het inpakken van consumentenproducten tot een doos / zak om deze bij de klant af te leveren. Verpakking dient niet alleen om het product te beschermen tegen schade tijdens het transport, maar draagt ook bij aan het opbouwen van uw merkreputatie. Het type verpakking dat wordt gebruikt, dient ook als indicator voor hoeveel jou in rekening wordt gebracht door de transporteur.
In het verleden werden bezorgservices in rekening gebracht op basis van alleen het pakketgewicht. De dragers van vandaag laden echter op basis van welke beschrijving het beste past, hetzij door pakketgewicht of het overeenkomstige afmetingsgewicht. Nieuwe winkeleigenaars maken vaak de fout de verzendkosten te onderschatten van dimensionaal grote, maar anderszins lichte artikelen. Soms proberen bedrijfseigenaren ook te besparen op verzendkosten door items in dozen van ongeschikte grootte te plaatsen of bescherming als noppenfolie over te slaan. Dit kan resulteren in beschadiging van het item tijdens transport. Een goede schatting is om ongeveer twee centimeters afstand over te houden ter bescherming om het item te beveiligen.
4. Schatting verzendkosten
Soms zijn winkeleigenaren nalatig met de DIM-gewichtsprijs en verpakken ze de items in de doos die bij de hand is; zelfs als hij iets groter is. Dit kan overhead verzendkosten genereren, omdat dergelijke bedrijfseigenaren waarschijnlijk hun verzendkosten budget zullen breken. Let goed op de toeslagen in het pakket van de transporteur, zoals brandstoftoeslagen, weekendbezorging, residentiële bezorging en de handtekening van de ontvanger. Als deze services niet belangrijk of relevant zijn voor het klantenbestand, is er geen enkel voordeel aan het betalen voor deze extra verzendkosten.
5. Niet bijhouden van verzendbenodigdheden
Stel dat jouw winkelvoorraad effectief beheert, maar als niemand scheepsbenodigdheden bijhoudt, is het erg moeilijk om artikelen op tijd aan klanten te verzenden. Bovendien kunt u, door de verzendbenodigdheden in de gaten te houden, op het juiste moment op de juiste manier bestelposities instellen en ervoor zorgen dat uw benodigdheden niet worden verbruikt.
6. Onvoorbereid zijn voor veranderingen in verzendpakket
Scheepvaartmaatschappijen wijzigen jaarlijks hun pakketprijzen en verzendbeleid. Meestal gebeuren deze veranderingen aan het begin van het jaar, maar ze kunnen ook halverwege het jaar plaatsvinden. Het is dus het beste om regelmatig contact op te nemen met uw transportbedrijf om op de hoogte te blijven van eventuele relevante wijzigingen.
7. Handmatig het verzendproces beheren
Het maken van verzendlabels terwijl tegelijkertijd de verzendvereisten worden beheerd, kan een inspannende klus zijn. Al deze stress kan eenvoudig worden vermeden door het verzendproces te automatiseren met behulp van e-commerce verzendsoftware. Probeer de bezorging software ten volle te benutten: maak facturen op maat en leveringsbonnen voor pakketten om uw productverpakking een professioneler gevoel te geven.
8. Uitkijken van adres validatie
Het door de klant geregistreerde adres kan verkeerd zijn en moet altijd worden gevalideerd door de bedrijfseigenaar. Als dit wordt verwaarloosd, wordt het artikel naar het verkeerde adres verzonden of teruggestuurd naar het bedrijfsmagazijn. Als gevolg hiervan is de klant niet tevreden en kan hij een terugbetaling of een nieuw stuk vragen dat via een versnelde verzending wordt verzonden. Bedrijven betalen zwaar voor deze fout, omdat dit niet alleen het imago van het merk schaadt, maar de ondernemer moet ook zelf betalen voor de tweede zending. Deze fout kan eenvoudig worden vermeden, vooral als uw bedrijf gebruik maakt van opvallende verzendsoftware omdat deze ingebouwde adres verificatiefuncties heeft.
9. Geen-controle van verzending
Veel nieuwe ondernemers zijn vaak verrast om te ontdekken dat pakketten te laat worden geleverd met een veel hogere snelheid dan verwacht. In dergelijke gevallen bestaat er een mechanisme dat een zekere compensatie voor de getroffen bedrijfseigenaren garandeert, maar nog steeds slagen veel hiervan er niet in. Scheepvaartmaatschappijen bieden geen vrijwillige teruggave voor te late verzendingen. Als een bedrijfseigenaar echter de juiste controle van zendingen heeft uitgevoerd en een verzoek om terugbetaling voor te late levering met bewijs doet, zal aan hun verzoek gemakkelijk worden voldaan. Bovendien kan het controleren van verzend- en koerier rekeningen bedrijfseigenaren helpen om te controleren op dubbele ontvangstbewijzen, factuurfouten en andere verzendfouten.
Tot slot
Als je goed op verzendgegevens let en deze veelgemaakte fouten vermijdt, kan uw bedrijf producten effectief zodanig sourcen dat het comfortabele winstmarges genereert. Als je echter de eerste keer niet succesvol bent, kun je altijd spelen met verschillende pakketbezorging services, verzendsoftware en providers om de juiste combinatie voor uw bedrijf te vinden.
Geïnteresseerd?
Weten wat wij voor jou kunnen betekenen voor het ontwikkelen van uw webwinkel? Wij van PixelJoy helpen je graag verder. Gespecialiseerd in e-commerce, online marketing en het bouwen van websites en webshops, dus er is genoeg kennis om jou verder te kunnen helpen. Neem gerust contact met ons op of vraag vrijblijven een offerte bij ons aan en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.